Ingen kan väl ha missat de polska djävulsdyrkarna Behemoth vid det här laget. Just nu är de ute och flänger på vägarna tillsammans med Abbath, Entombed A.D och Inquisition, under turnénamnet ”Europa Blasphemia”. När turnéplanen släpptes i somras blev vissa av oss på Rocksverige-redaktionen något lyriska och man kunde förmoda att det inte kunde bli annat än succé. Väntan och hösten var lång. Fruktansvärt lång. Men i helgen var det då dags för Göteborg och Stockholm att få sig en rejäl dos satanistiskt mörker. Och om det blev succé? Båda gigen var totalt slutsålda och Rocksverige fanns givetvis på plats på båda.
Göteborg var första svenska anhalten. Kalaset började redan kl. 17.30 (lite väl tidigt kan man tycka, men lokalen skulle användas till sådan där ”untz-untz-nattklubb” senare på kvällen). Man kunde under festens gång misstänka att en och en annan besökare förmodligen aldrig hann få i sig någon middag innan festen började, men stämningen var fin och humöret på topp hos de flesta hela kvällen.
Inquistion var först ut, följt av Entombed A.D med L-G Petrov i spetsen, som gjorde en mycket efterlängtad Göteborgsspelning, dock kanske i det kortaste laget. Under spelningen bjöds det dock på lite extra mysstämning i form av en högst oväntad variant av pyroteknik. Lågor flammade plötsligt upp framför trummorna på scenen, elektronik av något slag hade tagit eld. L-G försökte släcka elden med ett klädesplagg men tyvärr utan vidare bra resultat. Instrumenten tystnade och säkerhetspersonal attackerade scenen med brandsläckare, och efter lite om och men lyckades de släcka elden. Scenen blev rökfylld och stanken spred sig i lokalen, men spelningen kunde lyckligtvis fortsätta utan utrymning.
Lika dramatiskt blev det inte under söndagskvällen i Stockholm. Om Göteborgsspelningen kan liknas vid en fest skulle man kunna säga att söndagens event i Stockholm stod för bakfyllan i soffan. I alla fall till en början. Strax innan Inquisition intog scenen var Arenan oroväckande halvtomt. Glädjande nog för bandets del fylldes det dock på rätt snabbt och gungande huvuden lyssnade fokuserat på Inquisitions smattrande black metal. Det är inte många tvåmannaband som kan fylla upp en scen som Inquisition kan, både trummisen och sångaren utstrålar en självsäkerhet där musiken får tala. På en scen dränkt i rött ljus rev de av sitt set, minimalistiskt på ett sätt som passar Inquisitions musik som handen i handsken.
Entombed A.D. hoppade sceneldandet i Stockholm och stod själva för det heta (hoho) genom ett vilt röjande på scen. Publiken röjde med i ett försiktigare tempo, genom huvudgungande och taktstampande, men vaknade till liv ordentligt under ”I For An Eye”, så till den grad att LG fick igång en mosh pit. Och när “Left Hand Path” kördes, fanns det nog ingen som kunde stå riktigt stilla. Är det några som kan få igång en söndagstrött publik, är det Entombed A.D.
Abbath så. Mest känd som en av de grundande medlemmarna av ikoniska black metal-bandet Immortal. 2015 körde Abbath igång sitt soloprojekt och nu under 2016 släpptes debuten. I bandet hittar vi bland annat King (ex-Gorgoroth) på bas. Abbath är karismatisk och showande. Tramsig tycker vissa, självdistans säger andra. Publiken verkade till en början vara lite för trött i hans tycke. ”Trötta idag? Va i helvete!”. På scen däremot var det fullt ös. Det headbangades och poserades friskt. Den som hade hoppats på att få höra lite Immortal fick sitt önskemål uppfyllt. Underhållande, men det infernaliska användandet av strob kunde skippats.
När Behemoth steg på scen var det ingen tvekan om vilka som var turnéns huvudakt, varken i Göteborg eller i Stockholm. Som två enorma demoner stod Orion och Seth på varsitt podium, på varsin sida av scenen. Inferno laddade bakom trummorna. Alla redo för ritual. Nergal steg in med eld, till ett öronbedövande jubel. Mässan var igång. ”Blow Your Trumpets Gabriel” inledde spelningen följt av hela ”The Satanist”. Behemoth är en väloljad maskin där varenda medlem är en viktig kugge, och frontmannen Nergal är som gjord för att dyrkas med sin övertygande närvaro. Behemoth är inte bara ett rent nöje musikaliskt utan också visuell perfektion. Det är estetiskt och snyggt in i minsta detalj. Från klädsel till scenutsmyckning (Toxic Vision som gör Behemoths scenklädsel gjorde gästspel på scen). Vi fick också vara med på nattvard där Nergal delade ut oblat till hungrande händer. Eld och rök var det också gott om och under ”Oh Father Oh Satan Oh Sun” bjöds publiken på ett silvrigt konfettiregn. Superlativen avlöser varandra i rask takt i tankarna. Gåshud helt enkelt.
Foto, Trädgår’n: Josefin Wahlstedt, Josefin Wahlstedt Photography
Foto, Arenan: Michaela Barkensjö, Sinners Art