GALLERI OCH RECENSION: Motörhead, Saxon och Girlschool på Hovet, Stockholm 151204

Veterantouren är ett passande namn på det här turnépaketet. Vi snackar äldre herrar och damer, som slängt ur sig rockrökarriff sedan urminnes tider. Det roligaste är att de i stort sett drar fullt hus i huvudstaden, en väldigt blåsig och småfrusen kväll i december. Räknar vi bort festivaler, så vet jag inte senast Motörhead eller Saxon spelade för en så här stor publik på egen hand? Att Hovet fylls kan kanske ha en del att göra med Lemmys hälsotillstånd, eller?

Först ut är Girlschool. Ett band som i mitt eget musikliv, varit en liten fotnot i musikhistorien. Jag minns dem mest från Kerrang på 80-talet, men inte ens då blev jag speciellt fascinerad av deras musik. Men, de verkar ha förbannat kul på scen och ska sanningen fram, är det svårt att värja sig mot en fin liten sak som “Race with the devil”, även om det är en cover.

1985 gick jag på min första konsert. Saxon flörtade med USA och gav ut knocken “Innosence is no excuse”, som dessutom bjöd på deras absolut snyggaste omslag. Jag såg Saxon på lilla Olympen i Lund och mitt liv blev aldrig detsamma. Nu 30 år senare ser jag Biff och hans mannar för sjuttioelfte gången och även om det är relativt stabil underhållning, saknas givetvis charmen från årtiondet då de var på sin absoluta topp. Säg vad man vill, men för alla dessa tre banden, var nog 80-talet tiden då det var fullt ställ och som mest exalterande.

Saxons 80-talskatalog ligger mig varmt om hjärtat, men ska sanningen fram, slutade jag bry mig nämnvärt om bandets förehavanden efter “Solid ball of rock” (1991). Det kändes som att man kunde riffen då och dessutom svepte grungevågen över världen och tilltalade mig mer just då.

Men som sagt, den här kvällen är det mycket folk i den gamla hockeyladan och Biff är mer än nöjd. Öppningen med senaste titelspåret “Battering ram” är ok, men Saxon har helt klart mist mycket av den där brittiska charmen genom åren och det finns ett hårdare anslag på de senaste plattorna, som inte riktigt faller i undertecknads smak. Men Biff bjuder upp till dans i klassiska örhängen som “Motorcycle man”, “747 (Strangers in the night)” och mästerliga “Princess of the night”. Ett fan håller upp en jeansväst med Saxon på ryggen, Biff ser den och med hjälp av en vakt kommer den upp på scen där Biff givetvis trär på sig den. Snyggt gjort och att han dessutom under ett solo, tar tid på sig att signa den, gör inte saken mindre kul. Säkerligen ett minne för livet för killen framme vid kravallstaketet.

Det blir allsång och en värdig avslutning med “Wheels of steel” och “Crusader”. Brittisk hårdrock med 35 år på nacken och publiken ser ut att äta upp allt med hull och hår. Jag minns att jag såg Saxon på Klubben för några år sedan och Biff klagade över att de inte fick spela på Arenan en trappa upp, men allt handlar i slutändan om biljettintresset och just då var det inte stort. Kul att han nu fick spela för en stor publik, även om det troligtvis Motörhead som drog störst andel folk. Och, Biff sjunger fortfarande jäkligt bra, vilket många andra vokalister i hans ålder, för länge sedan slutat göra. Stort plus i kanten.

Det var ett tag sedan jag såg Motörhead live och den senaste tiden har recensionerna inte varit allt för positiva. Vad man kan konstatera om bandet anno 2015, är att det var bättre förr och mycket har självfallet med sköre Lemmy att göra. Han har aldrig varit en akrobat på scen, som studsat och hoppat omkring, men han har alltid sett ytterst levande ut, som den rocklegend han är. Nu ser han ut som en krasslig fågelunge med ben som stickor. Jag tittar på de där smala, smala benen och känner för herr Kilmister. Kroppsligt sett, ser han ut som en man som trätt in i sina sista år. En man som snart lägger sig ned. Han sluddrar mellan låtarna, vilket gör att det känns än mer sorgligt. Ibland är det faktiskt svårt att höra vad han säger och rörelserna är hela tiden långsamma och försiktiga. Men när han väl drar loss på basen glimrar han till för en stund och det låter inte så tokigt. Visst är hans röst svag från och till, men musikmässigt fungerar det och Phil, som även han varit krasslig, ser ut att vara som vanligt. Han släntrar omkring på scen med sin lågt hängande gitarr och ser mest ut som den lymmel han verkar vara.

Stark öppning med “Bomber” och den klassiska ljusriggen, som sedan raskt följs upp av mustiga “Stay Clean”. “When the sky comes looking for you” blir enda låten från senaste “Bad magic” och den låter som den ska. Vare sig fantastiskt eller uselt. I “Ace of spades” låter det emellanåt som att bandet snubblar till en del och samtidigt visar Mikkey Dee att han är den stora motorn i Motörhead. Han är som en förbannad metronom! Bäst under kvällen är nog avslutande och akustiska “Whorehouse blues”. En fantastisk låt som visar djupet i bandet. Den följs sedan av “Overkill” och därefter är det slut.

Under kvällen snackar Phil och Lemmy i munnen på varandra vid flera tillfällen, vilket gör att man inte hör vad någon av dem säger. Phil tar vid ett tillfälle tag i Lemmys hand och reser hans arm som i en segergest, men det blir snarare som för att visa att legenden fortfarande är vid liv. Inte vet jag om det här blir deras sista Sverigebesök, men på något vis känns det som det. Hur ska Lemmy orka mer? Hur ska han kunna genomföra fler världsturnéer utan att det bara blir sorgligt patetiskt? Eller så är det verkligen så, att han vill dö på scen? Göra en Tommy Cooper, komikern med fez, som dog mitt under ett framförande på tv 1984. Eller så överlever Lemmy oss alla. Den som lever då, får se.

Text: Niclas Müller-Hansen

Đọc Truyện Ngôn Tình Online
Đọc truyện ngôn tình online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện kiếm hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện tiên hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Tiểu Thuyết Online
Đọc truyện tiểu thuyết gây cấn online cập nhật liên tục
Hướng Dẫn Nấu Ăn các món ăn đặc sản
Khám phá du lịch Việt Nam du lịch giá rẻ
Trang điểm làm đẹp tự nhiên hàn quốc
Trang điểm làm đẹp tự nhiên nhật bản
Review điện thoại sản phẩm công nghệ mới mỗi ngày
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P1 Bro là một dự án mã nguồn mở, cung cấp cho người dùng một giải pháp giám sát hệ thống, phân tích lưu lượng, thay đổi dữ liệu gói tin
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM hỗ trợ triển khai trên nhiều nền tảng hệ điều hành, kiến trúc CPU khác nhau; với phiên bản miễn phí
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM trong việc phân tích dữ liệu gói tin PCAP được thu thập từ dữ liệu tcpdump
bảo mật mạng Các bài nghiên cứu, xây dựng giải pháp mạng, phương pháp tấn công mạng; hệ thống IDS, network security monitoring; tường lửa,…
giới thiệu Intel Edison Các bài viết giới thiệu Intel Edison trong phát triển IoT và bảo mật.
Intel Edison – Wifi và ứng dụng trong mô hình mạng – P5 Intel Edison được tích hợp sẵn tính năng thu, phát Wifi giúp cho người dùng linh động trong việc phát triển các mô hình IoT cho từng trường hợp cụ thể. Trong bài viết này, tôi sẽ thực hiện hướng dẫn các kỹ thuật điều chỉnh và tùy biến mạng Wifi để ứng dụng vào môi trường mạng TCP/IP.
Giới thiệu Intel Edison Intel Edison là một kiến trúc máy tính có kích thước khá nhỏ tương đương một con tem; nó sẽ thay đổi cách nhìn của bạn về hệ thống tích hợp trong tương lai với sự phát triển ngày càng rộng rãi xu hướng IoT.
Intel Edison – Bluetooth – P2 Intel Edison được tích hợp sẵn Bluetooth Smart/Low Energy (BLE) cho phép bạn có thể kết nối đến Edison từ điện thoại thông minh và phù hợp cho bất kỳ dự án IoT nào mà bạn sẽ thực hiện trong tương lai thông qua Bluetooth.
Intel Edison – Tùy biến Bluetooth – P3 Mã nguồn BlueZ được cài đặt trên nền Yocto Linux cho phép người dùng Intel Edison tùy biến mạnh mẽ các thông số bluetooth một cách dễ dàng thông qua các tập tin cấu hình.
Tấn công máy tính Windows sử dụng Responder Việc tận dụng các tính năng phần cứng từ Edison (Wireless, Wired hardware) và tính tương thích mạnh mẽ của Yocto linux đã giúp choviệc phát triển các dạng tấn công trên môi trường đòi hỏi tính linh động trở nên dễ dàng.
Truyện tiểu thuyết tiểu thuyết cập nhật mới
Thủ thuật chương trình
Hướng dẫn làm trang sức tự làm trang sức đẹp và dễ dàng
Giới thiệu SDR – Ứng dụng MATLAB và RTL-SDR trong nghiên cứu sóng vô tuyến SDR cung cấp những khả năng phát triển linh động hơn nhiều so với phương pháp truyền thống sử dụng Crystal Radio Set rtl-sdr

Giới thiệu SDR – Theo dõi thông tin chuyến bay sử dụng MATLAB và RTL-SDR thu nhận tín hiệu ADS-B Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B) là một công nghệ được sử dụng trong việc giám sát vị trí của máy bay khi đang hoạt động trên không. ADS-B cho phép máy bay gởi dữ liệu định kỳ theo khoảng thời gian cố định nhằm thông báo các thông tin như vị trí, độ cao, tốc độ, mã chuyến bay, số hiệu máy bay và các thông tin khác.